De där banden

Det är ju oktober och därför så är ju Rosa bandet-kampanjen igång. Tydligen för nionde året i rad. Det här är ju bra och alla pengar som kan samlas in för att forskningen ska gå framåt är ju verkligen behövda. Men när ska alla fördomar kring bröstcancer försvinna? Som att det bara drabbar kvinnor? Jag såg nån reklam för Rosa bandet-kampanjen häromdagen där en man sitter och säger att det inte bara är kvinnor som drabbas av bröstcancer och jag blev riktigt glad, i en sekund, för sen fortsatte han med att det är ju även kvinnans familj och vänner osv som drabbas. Då blev jag besviken, för han kunde ju ha talat om att även män kan drabbas, för det kan dom faktiskt. Varför pratas det aldrig om det?

Sen har det visst gjort nåt lamt försök att få till ett band för kampen mot prostatacancer, ett blått band. Visste du att den 15 september var Prostatacancerdagen? Jag visste inte det. Däremot har väl de flesta hört talas om Mustaschkampen som Cancerfonden höll i…

Det finns ett vitt band också. Det är för kampen mot mäns våld mot kvinnor. Den 25 november är den Internationella dagen för att utplåna mäns våld mot kvinnor.  Läs om det här.

Men anledningen till att jag skriver om de här banden är att jag kom att tänka på Röda bandet. Det har funnits sen 1991. Är det någon som kommer ihåg vad det var för kampanj? Jag gör. Det är mot AIDS och HIV. Anledningen till att jag kommer ihåg det är att jag på den tiden var ihop med en kille som var HIV-positiv. Men idag verkar det som det bara är en liten del av den svenska befolkningen som vet vad det röda bandet står för. Idag pratas det inte om HIV eller AIDS överhuvudtaget. Har vi glömt bort att det fortfarande finns? Om det är så så är det farligt för då kommer antalet smittade att öka eftersom folk glömmer bort att skydda sig. Och det är inte bara homosexuella som blir smittade, idag ökar smittan mest bland heterosexuella, för det är bland oss som man har glömt bort att HIV och AIDS finns. Den 1 december är Internationella AIDS-dagen.

Så glöm inte bort att HIV och AIDS finns! I Sverige. I dag.

Sköt om er! ♥

 

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Christel
    Okt 05, 2011 @ 19:22:22

    Håller med dig helt och hållet. Det är märkligt hur HIV och AIDS försvunnit från folks medvetande. Vet inte om det har något att göra med att bromsmedicinerna blivit bättre, vilket tycks ha fått folk att tro att HIV numera ”bara” är ännu en kronisk sjukdom som man kan leva med.

    Alla dessa band av olika färg gör mig tokig. Dessutom så ser man ganska ofta att det bara är en bråkdel av priset som faktiskt går till forskningen. Den dag jag ser ett band, oavsett färg, där minst 75% av priset går till forskning ska jag köpa ett.

  2. hassedotter
    Okt 05, 2011 @ 19:40:48

    Visst är det konstig att folk är villiga att ta den risken när de inte vet vilka biverkningar bromsmedicinerna har. I allmänhet vet folk inte ett skit om hur det är att leva med en sån sjukdom och de flesta ska nog vara glada för att de inte vet. Men man måste ju inte leva så nära en sjukdom som vi har gjort för att fatta att det inte är kul att ha den…

    Nä, det hade ju varit bra om alla pengar som samlas in hade gått till forskningen, men å andra sidan är det kanske bättre att en del går dit än inget alls. Jag har inte köpt något band sen jag köpte det röda för hundra år sen. Undrar var jag har det nu…

Kommentera

