Ett litet bloggtips

Jag måste bara tipsa om en blogg som jag bara måste läsa minst en gång om dagen. Det är Lady Dahmers blogg jag pratar om.

Lady Dahmer är en tvåbarnsmamma med mycket bra tankar om genus, barnuppforstran, feminism och naturlig hud- och hårvård. Hon skriver om allt möjligt och jag tycker att hon är mycket inspirerande.

Jag har nog tänkt på många av de sakerna som hon skriver om när det gäller framför allt genus. För er som inte vet vad det är så kan jag berätta att det handlar om hur vi behandlar människor efter deras kön och hur man ska kunna se förbi just könet när det ju faktiskt är människor det handlar om. Det här är inget nytt men många är väldigt skeptiska till genustänket. En del tror att det handlar om att göra oss könlösa och framför allt att barnen ska vara könlösa eller att flickor ska göras till pojkar och tvärt om, men så är det inte. Tanken är att alla ska behandlas på samma sätt oavsett kön och att barn ska få vara barn och inget annat. Ge barnen alla möjligheter och inte bara två (flicka och pojke). Det handlar om att ifrågasätta våra könsroller och inte bara acceptera att man ska vara på ett sätt som man och ett annat som kvinna.

Lady Dahmer förespråkar också naturlig hud- och hårvård. Hon kör på en metod som kallas no ´poo. Det innebär bland annat att man inte ska använda schampoo (no shampoo) men även att man kan använda naturliga produkter för att rengöra huden och håret med. Hon tvättar till exempel sitt hår med ägg eller bara med balsam. Det finns en mängd olika tips på naturliga sätt att vårda sin hud och sitt hår på hennes blogg. En sak som hon har inspirerat mig till att börja med är något som kallas för OCM (Oil Cleansing Method). Man rengör ansiktet med olja och smörjer även in det med olja. Jag använder olivolja och ricinolja till rengöringen och jojobaolja till att smörja in mig med och det funkar skitbra!

Nu ska jag ju inte sitta här och berätta allt om vad hon skriver på sin blogg utan jag tycker du sak göra ett besök där istället! Här är adressen:

http://ladydahmer.se/index.html

Vi hörs! ♥

PS: Jag lägger en länk här intill i ”Bloggar jag läser” till hennes blogg också.

Kommentera

