Varför gnäller vi?

Det är något som jag har funderat på en hel del den sista tiden, just det här att vi människor alltid hittar nåt att gnälla på. Varför är det så? Varför har vi så förbaskat svårt att vara nöjda med det vi har? En vacker dag finns kanske inget kvar och då kan vi ju stå där med lång näsa och undra vad vi hade att gnälla på förut.

Vi kan ju börja med ett klassiskt exempel nämligen snö. Om det blir en vinter utan snö så ska alla gnälla om det för det hade ju varit trevligt med en vit jul ändå. Om det som i år kommer en massa snö så ska vi ju naturligtvis gnälla om det. Okej, jag kan förså dem som har svårt att gå och kanske behöver rullator eller rullstol, det är ju inte så lätt för dem att ta sig fram om det inte är skottat ordentligt, men vi andra då? Vi som ju faktiskt är fullt kapabla att ta oss fram även om det är lite taskigt med snöröjningen, vad gnäller vi för? Om det nu är så att det känns lite jobbigt och motigt att gå i snön så är det väl smällar man får ta! Och att jag har taskig kondis beror ju faktiskt bara på mig själv…

Okej, det kanske är lätt för mig att tycka det är mysigt med snön och en riktig vinter för en gångs skull, jag behöver ju inte skotta och inte kör jag bil heller. Dessutom har jag gott om kläder så jag behöver inte frysa heller.

Och ärligt talat, visst är det vackert med snön! Kom inte och påstå att det här inte är vackert!

Nästa sak som det gnälls på något rent otroligt är julmaten. Redan i början på december börjar folk gnälla om att de inte kommer att vilja se nån julmat när julaftonen väl är över för då har de ju ätit julmat både avigt och rätt! Vissa vill inte ens se julmat på julaftonen för att de har varit på diverse julbord under december och har redan tröttnat. Jag hörde nån gång någon som sa att inte ens deras barn ville ha julmat på julafonen så det fick väl bli pizza istället! Jaha? Vem är det som har lärt ungarna det tro? Kan det vara föräldrarnas eviga tjat om att de inte vill se julmat mer? Och ärligt talat, vem fan är det som tvingar alla dessa människor att äta julmat hundra gånger i december? Har man ingen egen vilja bara för att man blir bjuden på julbord? Man måste ju faktiskt inte äta allt varje gång, man kan ju äta det man tycker är gott. Dessutom så kan man ju tacka nej när man blir bjuden på det femtioelfte julbordet… Eller, har jag fel?

Vissa saker gör att man börjar tänka efter lite mer och då märker man ju hur löjligt det blir när folk gnäller på allt möjligt. Folk gnäller på att det är för kallt, för varmt, för ljust, för mörkt, för lite snö, för mycket snö, de är för mätta, de är för feta, för magra, för fula, de har för lite pengar, för lite saker, för mycket saker och så vidare i all oändlighet!

Tänk om vi bara för en gångs skull kunde försöka var lite nöjda med det vi har och med våra liv. Är du inte nöjd gör något åt situationen istället för att gnälla. För ärligt talat, vem orkar höra på allt det här gnället? Inte jag.

Sköt om er! ♥

PS. Bjuder på en bild på Cookie! DS.

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. git
    Dec 30, 2010 @ 17:05:49

    jag håller med dig man ska vara glad för livet och vara rädda om varandra . …

  2. Kristina
    Dec 30, 2010 @ 21:54:20

    Du har så rätt i det du säger. Jag tror att det där gnällandet liksom är ingrott i oss, det kommer av bara farten. Därför är det viktigt att emellanåt påminna sig om vad som är viktigt i livet, så kanske man kan tona ner gnällandet ett tag.

  3. hassedotter
    Dec 30, 2010 @ 22:02:20

    Ja, när vissa saker händer så får man lite perspektiv på saker och ting.
    Kram på dig!

  4. hassedotter
    Dec 30, 2010 @ 22:03:20

    Ja, tänk om vi kunde tänka lite extra innan vi börjar med vårt gnäll.

  5. mamsen
    Dec 30, 2010 @ 23:42:02

    Haha Jag bara älskar dej gumman men du har helt rätt det är som Baloo sjunger( Var nöjd med allt som livet ger och allting som du kring dej ser glöm bort bekymmer sorger och besvär….o.s.v. ) och det stämmer eller hur
    kramizar

  6. hassedotter
    Dec 30, 2010 @ 23:43:12

    Ja helt klart!
    Puss och kram!

  7. Pia
    Dec 31, 2010 @ 11:45:29

    Oj, vilket ”gnäll”-inlägg!!! 😉 Nä, seriöst, jag fattar precis hur du menar..Ibland tror jag att folk, inkl jag själv emellanåt, får någon form av ”fix” av att gnälla.. På vädret, på värken, på bilister, på myndigheter, på snöröjning osv.. Och visst, inte ska man acceptera vad som helst men vi är många som bara gnäller och som inte gör ett dugg åt saken.. Saker som VI faktiskt kan förändra! 🙂
    Nä, vi har så otroligt mycket att vara glada över.. Viktigt att faktiskt minnas det och känna tacksamhet. Att ha tak över huvudet, varma kläder, varm mat på bordet, ett jobb, en familj osv.. Och att hjälpa varandra när man kan!
    Kram på dig och ett Gott Nytt År!

  8. hassedotter
    Dec 31, 2010 @ 11:51:13

    Ja, det är ju just det jag menar, kan man göra något åt saken så GÖR det då istället för att bara gnälla! Tyvärr så finns det lite för lite tacksamhet för allt som vi faktiskt har och kan.
    Kram och gott nytt år!

  9. annamis
    Jan 01, 2011 @ 23:04:48

    Gnällbältet sägs väl ligga runt Örebro men jag tror minsann det har brett ut sig ganska rejält därifrån! Visst gnälls det för mycket!!

  10. hassedotter
    Jan 01, 2011 @ 23:27:31

    Haha, ja det verkar så…

Kommentera

