HELVETE!!!!

Kan någon förklara för mig vad fan det var som hände för ärligt talat så fattar jag ingenting just nu!

För det första, hur tänker svenska folket när nästan 6% av dem röstar på Sverigedemokraterna? Skrämmande är det enda ord jag kommer på!

För det andra, hur tänker svenska folket när de låter nuvarande regering sitta i fyra år till? Vill vi inte ha någon som helst välfärd och trygghet i Sverige i dag? Vill vi att LAS urholkas ännu mer? Vill vi att sjuka ska tvingas till att jobba även om de inte orkar? Var i helvete tog solidariteten vägen?

Jag trodde faktiskt på en rödgrön seger, jag trodde nämligen att svenska folket ville ha jämlikhet, välfärd och solidaritet, men jag hade tydligen fel. Till och med här i Östra Göinge så har det röda styret fallit, okej sossarna fick högst resultat (36,7%) men jämfört med förra valet (46,2%) är det katastrof! Dessutom fick Sverigedemokraterna hela 13,8% av rösterna i Östra Göinge. Otroligt skrämmande siffror!

Det kommer att bli en tuff tid framöver, i alla fall de närmaste fyra åren.

För er som är intresserade av valresultatet i just er kommun så kan ni hitta det här.

Edit: Siffrorna gäller riksdagsvalet, kommunalvalen är inte räknade ännu.
6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Astrid
    Sep 21, 2010 @ 11:20:13

    Jaa, det känns väldigt dystert det här.
    Att sverigedemokraterna fick sån framgång beror nog mycket på den raserade välfärden. Men folk riktar ilskan åt fel håll. Det är tydligen enklare att stoppa invandring än att utrota vissa personers orättfärdigt höga löner.
    mvh

  2. hassedotter
    Sep 21, 2010 @ 16:54:46

    Tänk om folk kunde bry sig om varandra istället för att vara avundsjuka och snikna. Helt rätt att folk riktar sin ilska åt fel håll. Jag anser ju inte att vår raserade välfärd har någonting med utlänningar att göra, det har ju med att folk inte vill betala skatt att göra snarare. Ingen skatt, ingen välfärd, så enkelt är det.

  3. Realisten
    Sep 21, 2010 @ 23:14:18

    Håller med dig! Jag försöker i alla fall glädja mig åt att det verkar bli ett fortsatt rödgrönt styre i min kommun. Men det är svårt att känna glädje för det också när det gick som det gick i övrigt.

  4. hassedotter
    Sep 22, 2010 @ 18:30:49

    Här i min kommun blev det blått styre för första gången sen 1974! Det är ju inte så kul…
    På något sätt ska vi väl överleva även det här, jag vet bara inte hur.

  5. Pia
    Sep 24, 2010 @ 19:05:20

    Om inte alla politiker och all media lagt ”locket på” SD utan låtit dem babbla på med sina åsikter, så tror jag att valresultatet blivit annorlunda. Oklart huruvida rött eller blått fått rösterna, men jag tror inte att SD fått lika många som de fick.. Om man bortser från ”toppen” i SD, så tror jag att många väljare inte alls är vare sig rasister eller nazister, bara missnöjda väljare som inte känt sig hörda av något av blocken.

    Jag blir oxå lite beklämd när man på t ex FB säger att de vänner som röstat på SD direkt plockas bort från vänlistan.. för de klassas som rasister och nazister. Att man kan vara så snabb på att döma andra.

    Själv röstade jag rött, för solidariteten. Det gick tyvärr inte alls som jag hade velat. Själv har jag inte lidit någon nöd med Alliansen vid makten, snarare tvärtom, MEN jag har lidit av att se och höra mina kamrater och andra medmänniskor lida av både utförsäkring och arbetslöshet. 😦

  6. hassedotter
    Sep 24, 2010 @ 19:29:14

    Jag håller med, om media hade låtit SD få utrymme och fått tala om vad de egentligen vill så hade folk inte röstat på dem, i alla fall inte lika många.
    Det här med FB tycker jag är så larvigt, det är faktiskt upp till var och en vad de röstar på och jag kan inte bestämma vad folk ska tycka, däremot kan jag tycka mer eller mindre om vad folk tycker. Jag har arbetskamrater som har röstat på SD och jag tar hellre en diskussion med dem om varför än att bara sluta prata med dem. Jag tycker inte det är okej att SD överhuvudtaget existerar men eftersom de gör det så får vi leva med det och försöka förhindra att de blir fler i alla fall.
    Som du ju har förstått så röstade jag på sossarna, nåt annat alternativ fanns inte för mig.

Kommentera

