Är du egoistisk?

Svarar du nej på den frågan så ljuger du! Alla människor är egoistiska. Varför? Det är helt enkelt en överlevnadsstrategi. Man står alltid sig själv närmast. Dessutom så tror jag att det är omöjligt att hjälpa någon annan om man inte har det någorlunda bra själv.

Jag blev kallad egoistisk för att jag vill ha ett bra boende, kunna äta vad jag vill och kunna sova gott. Om det är vad som kännetecknar en egoist så är jag väl det då. Men om jag vore helt oegoistisk så kunde jag ju ge bort min lägenhet till någon hemlös, ge bort maten jag vill äta och äta något jag inte vill ha och strunta i om jag sover bra om nätterna. Men frågan är ju vad det hade hjälpt. Visst, personen som får allting av mig är säkert nöjd, men jag då? Hur mår jag? Troligtvis inte så strålande. Och då kommer vi till mitt uttalande om att man inte kan hjälpa någon om man inte har det någorlunda bra själv. För saken är ju den att om jag bara ger bort allt jag jobbar för till någon annan, vem hjälper då mig med det jag behöver? Är det då inte bättre att jag först ser om mitt eget hus innan jag försöker hjälpa andra? Att jag förlitar mig på att jag fixar mitt liv istället för att förlita mig på att någon annan ska hjälpa mig med det eller fixa det åt mig. Har jag fel?

Jag sa ju också att alla är egoister eftersom det är en överlevnadsstrategi och det är ju likadant med de flesta djuren, de lever i flock om det gagnar dem, ensamma om det är det bästa sättet att överleva på. Skillnaden mellan människor och djur är inte så himla stor i det fallet…

Sen kan jag tycka att det är ganska grovt att påstå att jag är egoistisk, eller i alla fall mer egoistisk än andra. Jag gör ju vad jag kan för att försöka skapa rättvisa mellan folk, att det ska vara lika för alla, annars hade jag ju inte varit fackligt involverad eller politiskt heller för den delen. I och med mitt fackliga engagemang så engagerar jag ju mig i att försöka hjälpa människor på olika sätt.

Något som alltid har varit väldigt viktigt för mig är rättvisa, ända sen jag var liten så har det varit väldigt viktigt för mig faktiskt. En annan av mina hjärtefrågor har alltid varit att vara ärlig, jag fullkomligt hatar folk som ljuger för mig! Kan man inte säga sanningen är det bättre att vara tyst faktiskt. Gör det mig till egoist?

Nåja, sanningen är och förblir i alla fall att vi alla är egoister, mer eller mindre. Jag anser inte mig själv vara särskilt egoistisk men självklart vill jag ha det bra och trivas med mitt liv, som ju de flesta naturligtvis vill, konstigt vore det ju annars. Alla är vi egoister på ett eller annat sätt.

Kommentera

