Midsommarhelgen över

Jaha, då var den här midsommaren till ända. Hoppas ni har haft en lugn helg utan alltför mycket fylla och elände. Jag och gubben firade midsommar med att gå en långrunda här i Broby och gå på lite sightseeing här. Först gick vi till Brobys hembygdspark. Ingen av oss hade varit där innan, bedrövligt med tanke på att vi har bott i Broby i snart 4 år. Passade på att ta lite kort, visar lite bilder i slutet sen.

Sen traskade vi vidare till Sanatoriet som ligger strax utanför Broby, eller precis i utkanten i alla fall… Har faktiskt inte varit där heller förut. Det är lite synd att det är så förfallet och vandaliserat där, det har nog varit ganska ståtligt en gång i tiden. Tyvärr så blir det så när hus står tomma för länge och ingenting sköts, det inbjuder tydligen till att förstöra. Jag tror att om de bara hade skött trädgården lite, klippt gräset och ansat buskar och sådär, så hade det sett mer bebott ut och kanske fått vara ifred lite mer. Det är i alla fall en liten förhoppning… I dagsläget så är i princip alla fönster på nedervåningen sönderslagna och igenspikade med masonitskivor. Även på andra våningen fanns det en hel del söderslagna föster. Lite överallt var det klottrat diverse trams också. Jag förstår inte varför folk(?) måste förstöra, vad får man ut av det? Synd är det i alla fall!

Midsommaraftonen firades senare med sill och potatis, men utan nubbe. Sen blev det att titta på film. En av filmerna var så dålig så jag undrar hur de har lyckats få någon att vara med i den och då var ändå Mads Mikkelsen med. Han är ju dock ganska känd nuförtiden och den här filmen var visst från förra året. För att ni ska undvika den här filmen så är det väl lika bra att jag talar om vad den heter, nämligen ”Valhalla rising”. Tvärdålig!

Sen tittade vi på ”Shutter Island” och även den filmen är grovt överreklamerad tycker jag. Trodde det var en sorts skräckfilm men det var det inte. Snarare nån sorts psykologisk thriller, tyvärr inte särskilt bra bara.

Igår var jag och Pia och dansade i Tydinge. Mycket folk, men trevligt. Det var Nordhs som spelade och jag tror att det var dom som spelade där förra året på Midsommardagen också. Bra band även om de inte är så kända.

Nu lite bilder. Först från Broby hembygdspark.

Den tjusiga midsommarstången i hembygdsparken.

Sanatoriet.

Och så lite blommor, det är ju trots allt midsommar…

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Christel
    Jun 27, 2010 @ 17:23:03

    Intressanta bilder.

    Hembygdsgården var väldigt fin. Får ta och besöka den någon gång när vi är nere.

    Sanatoriet påminner en del om Romanäs Sanatorium. Skulle vara trevligt att se det också någon gång.

    Kram!

  2. hassedotter
    Jun 27, 2010 @ 17:54:28

    Ska väl gå att ordna när ni kommer ner.
    Hembygdsgården ligger i princip mitt i byn, så det är ju inte så långt iväg och det tar väl kanske en kvart att gå till sanatoriet. Broby är ju inte precis asstort ju… 🙂
    Kram på dig!

  3. Christel
    Jun 27, 2010 @ 22:18:21

    Det låter överkomligt att gå dit. Nä, det vore att ta i att kalla Broby stort…

  4. Pia
    Jun 30, 2010 @ 13:36:19

    Härliga bilder!!! 🙂
    Jag har själv flyttat till lägenhet alldeles nyligen och använder tvättstugan.. Än tycker jag att det är skönt att få allt borttvättat, torkat och invikt på en och samma em!!! Vi får väl se om jag börjar klaga senare.. Men har ingen plats i lägenheten för vare sig maskin eller torkmöjligheter, så… det är bara att gilla läget oavsett..

  5. hassedotter
    Jun 30, 2010 @ 17:18:11

    Tack!
    Så länge var och en städar maskinerna och lokalerna efter sig så är det ju inga problem att använda tvättstugan, men det funkar ju inte så bra här. Hoppas du slipper sådana problem. Lycka till med din nya lägenhet! (Tror jag har skrivit det innan, men vet faktiskt inte…)

Kommentera

