Mors dag

Eftersom det ju är Mors dag idag så passar jag på att skicka en stor kram till min kära mamma här i dag. Kram lilla mamma!

Jag har funderat på en sak när det gäller Mors dag, det är lite konstigt att det är så mycket viktigare att fira sin mamma på Mors dag än det är att fira sin pappa på Fars dag. Har du någonsin sett ett Farsdagskort? Det har inte jag i alla fall. Men Morsdagskort dräller det minsann av!

Varför är mamman viktigare än pappan? Jag tycker det känns ganska förlegat… I dagens samhälle borde väl pappan vara lika kapabel som mamman att ta hand om hem och barn. Eller? Ibland kan jag väl tycka att pappan är den som är lämpligare att ta hand om barnen, men en man måste alltid bevisa att han kan. Är det jämlikhet?

Mors dag kom säkert till för att tacka modern för all tid hon ägnade åt sin familj utan att få betalt för det, men nuförtiden är det ju inte många mödrar som är hemmafruar precis…

Men självklart firar jag mamma på Mors dag och om min pappa hade levat så hade jag naturligtvis firat honom på Fars dag också!

Ha det bra, vi hörs!

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Christel
    Maj 30, 2010 @ 12:47:46

    Visst är det mycket vanligare med Morsdagskort, men här finns det iaf några Farsdagskort ckså, fast inte alls lika många. Det snackas inte lika mycket om Fars dag som det gör om Mors dag, det håller jag med om. Tror att det ligger lite i att Mors dag har funnits längre, men det är egentligen ingen ursäkt.

    Naturligtvis ska man fira båda lika mycket. Det tycker jag är självklart. Man kanske skulle göra om det hela, ta bort Mors och Fars dagar, göra om det till Föräldrarnas dag och fira båda samma dag. Nu tror jag visserligen inte att det kommer att hända, men det vore egentligen det vettigaste.

    Naturligtvis firar jag också mamma. Skickade ett kort till henne i torsdags. Pappa brukar jag fira genom att tända ett ljus.

    Kram.

  2. hassedotter
    Maj 30, 2010 @ 13:42:27

    En föräldrarnas dag är ju en superbra idé! Vi får väl försöka införa en sån…
    Kram på dig!

  3. Mange
    Maj 30, 2010 @ 14:55:17

    Bra idé Christel! Den idén får vi försöka införa.

  4. Daniel
    Jun 01, 2010 @ 11:37:40

    Grattar rare mor! Ja visst e det lite orättvis, pappor e ju lika mycket värda..

    likadant med bröst viva prostatacancer. Bröstgalor ordnas och kvinnor talar ut om det.. medan prostatacancer ska det hyschas å talas tyst om.

  5. hassedotter
    Jun 01, 2010 @ 12:14:56

    Ja, visst är det konstigt? Förstår inte varför det ska vara mer skamligt för en man att få cancer än en kvinna. Cancer är ju cancer var man än får det…
    Välkommen hit Daniel!

  6. Ami
    Jun 12, 2010 @ 08:55:47

    Varför fira/uppskatta vår moder endast på Mors Dag?
    Jag visar min gamla mamma uppskattning varenda vecka året om.
    Bort med Mors- och Fars Dag!
    //Ami

  7. hassedotter
    Jun 12, 2010 @ 12:51:43

    Det har du förstås rätt i. Jag uppskattar naturligtvis min kära mamma varje dag, men det kan ju bli lite dyrt om man skulle köpa present till henne varje dag… 😉 Men jag håller med dig, slopa skiten!
    Välkommen hit Ami och välkommen åter!

Kommentera

