Jag vill ha en ny kamera

Som ni kanske vet vid det här laget så vill jag ha en ny kamera. Den jag/vi har är väl helt okej, men jag är inte helt nöjd med den. Jag brukar vara tvungen  att redigera mina bilder innan jag kan lägga upp dom här eller om jag vill skriva ut dom. Dom blir ofta lite mörka och färglösa. Det är lite trist tycker jag, så nu har jag spanat in lite olika kameror.

Första kravet är att det inte är en Samsung. Vi har det nu och jag är ju som sagt inte helt nöjd med den.

Andra kravet är att den har minst 10 megapixlar, vi har 5 nu.

Tredje kravet  är att den inte är för avancerad. Det är ju ingen systemkamera jag vill ha. Någorlunda lättanvänd, men gärna med lite finesser ändå.

Fjärde kravet är att den inte är för dyr. Det är nog det svåraste, vår plånbok tillåter ju inte alltför stora extravaganser…

När jag kollade lite på nätet så hittade jag den här:

Ni kan läsa om den här. Visst är den cool!

Den största anledningen till att jag vill ha den är att den är grön. Ni som känner mig vet ju att det är min favoritfärg. Men problemet är väl priset, lite mer än vad vi hade tänkt lägga på en kamera, närmare bestämt går den lös på 2140 kronor. Vi hade nog snarast tänkt oss något i 1000 kronorsklassen…

Men nu kom jag på en alldeles lysande idé! Jag fyller ju 40 år i sommar och när man fyller jämnt så kan man ju önska sig lite finare presenter, eller hur? Så ni som har tänkt att gratulera mig kan ju slå era påsar ihop och köpa en sån här till mig. Smart va!

Ha det bra, vi hörs!

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Christel
    Maj 14, 2010 @ 17:32:33

    Den är snygg, men den har ju ingen optisk zoom och det skulle jag rekommendera att du ser till att du har på kameran du köper. Digital zoom är inte särskilt bra, i synnerhet inte när man går upp i megapixlar. Nu vet jag ju inte hur mycket du använder/skulle använda zoom-funktionen, men jag som använder den ganska mycket skulle aldrig klara mig med enbart digital zoom. (Ville bara komma med ett litet tips inför kameraköpet…)

  2. hassedotter
    Maj 14, 2010 @ 17:41:21

    Jag använder inte zoomen särskilt mycket i nuläget, men å andra sidan så är zommen på min kamera inte speciellt bra heller… Jag har inte riktigt satt mig in i det här med optisk och digital zoom, vad är skillnaden egentligen? Jag har kollat på en Canon Powershot A 3000 också, jag har för mig att det stod både optisk och digital zoom på den, kan det vara så?
    Men hur vet man om det är optisk eller digital zoom om det bara står zoom?
    Självklart köper jag ju inte en kamera bara för att den är häftig heller, jag vill ju ha en bra kamera förstås!

  3. Christel
    Maj 14, 2010 @ 21:27:16

    Om det bara står zoom så är det oftast digital zoom. De flesta fabrikanter är noga med att skriva när det finns optisk zoom. Skillnaden är att bildkvalitén blir sämre med digital zoom, det ser ”utsmetat” ut, medan optisk zoom är precis som ett gammalt hederligt zoomobjektiv, du kommer närmare objektet utan att bildkvalitén blir sämre. Digital zoom är bara värdelöst lullull, som en mycket fotointresserad kompis sa.

    Visst kan det vara både optisk och digital zoom på en kamera. Det var det på min förra kamera. Då kan man använda antingen båda eller enbart den optiska. Men strunta i den digitala zoomen, för den är värdelös. Ska se om jag kan hitta några kort som jag tagit med båda och i så fall mailar jag dem till dig så ser du skillnaden..

  4. Magnus johansson
    Maj 14, 2010 @ 23:39:09

    visst ska vi köpa en bra kamera till dig älskling. Jag kan ta den gamla sen Bar jag kan få till ett köp av en snabbare och bättre dator, en supermaskin som ska vara tjejrosa (nåt annat vill jag inte ha 🙂 )
    Nä då älskling, jag älskar dig med.

  5. hassedotter
    Maj 15, 2010 @ 11:46:08

    Okej.
    Jag var inne på Fujifilms hemsida och där står det att den gröna kameran har 5x optisk zoom. Kan just undra vad som är rätt… Får nog forska lite där…
    Tack för bilderna, jag fattar skillnaden.
    Kram på dig!

  6. hassedotter
    Maj 15, 2010 @ 11:47:10

    Köp du dig en tjejrosa dator, det vill jag se… 😀
    Puss på dig!

Kommentera

