LO-Tidningen

Jag fick LO-Tidningen idag och blev lite lagom förbannad när jag läste ett citat av vår statsminister Fredrik Reinfeldt. Citatet löd så här: ”Ni nämner lag och kommun som hinder för er, jag vill lägga till facket” Detta sa han till företagare på Gotland som klagade på svårigheterna med att driva företag. Ni kan läsa hela artikeln här.

Hur i helvete kan man påstå att facket hindrar någon att anställa någon, gammal som ung? Det pratas om att ingångslönerna är för höga och att det hindrar företagarna att anställa. Men är det meningen att jag ska behöva leva på svältgränsen om jag skaffar jobb? Hur skulle det kunna få arbetslösa att ens söka jobb? Jo, det klart, om man urholkar a-kassersättningen ännu mer, så finns det ju inget val… Det blir som att välja mellan pest eller kolera, antingen lever du på ingenting och tar hjälp av socialen, eller så lever du på en lön som inte går att leva på och får ta hjälp av socialen. Låter ju som ett bra sätt att få fart på Sveriges ekonomi… 😕

Jag kan väl tycka att det vore bra med ett lärlingssystem, men då ska du ändå ha en vettig lön att leva på under tiden. Att sänka våra ingångslöner kan inte vara ett bra sätt att få fler i arbete, det är bara ett sätt att utnyttja folk!

Dessutom är min egen erfarenhet den att praktikplatser inte ger jobb. Det förbättrar bara arbetslöshetsstatisstiken. Jag har själv varit arbetslös i många år innan jag fick jobb på Samhall och jag vet att praktik bara är ett sätt för företagen att få gratis arbetskraft. Praktik ska vara för elever som utblidar sig till ett visst yrke, anser jag, och eventuellt för att arbetspröva, men att tro att det leder till arbete är naivt.

Samma erfarenhet har jag ju ifrån mina år på Samhall, ytterst få har fått jobb genom en praktikplats. Företagen tycker det är bra med gratis arbetskraft naturligtvis, men när det börjar kosta är de inte intresserade längre. Fullt förståeligt, alla vill väl ha sånt som är gratis. 

MEN, det är ju därför facket behövs! Utan facket hade vi jobbat till minilöner som ingen kan leva på, vi hade inte haft semester, för vem VILL betala oss för att vi är lediga? Våra försäkringar som vi har genom kollektivavtalen hade inte heller funnits och om vi hade blivit sjuka eller skadat oss så hade vi fått sparken istället och nån uppsägningstid hade vi kunnat se i månen efter.

Nä, Reinfeldt, om du sitter kvar efter valet i höst så får jag nog emigrera… Vart vetefan dock!

IF Metalls kampanj för regeringsskifte 2010

 

12 kommentarer (+lägga till din?)

  1. arjas2010
    Maj 07, 2010 @ 15:44:20

    Det är sant reglerna är så snäva grund av
    fackliga krav att om du ger tillsvidare anställning så det är mycket svart bli av folk utan att det bli stridåtgärder direkt.
    om det skulle visa sig att personen passar inte till jobbet.Därför många företag väljer att inte anställa. Ingångslönerna kan i vissa fall våra högre än dom anställda som har jobbat i företag flera år.

  2. hassedotter
    Maj 07, 2010 @ 16:10:47

    Det finns en lag i Sverige som avgör hur en anställning ska ingås och hur man får säga upp folk och den heter LAS.
    Om nu ingångslönerna är högre än lönerna för dem som har varit anställda länge i företaget så kan du inte lasta facket för det. Det finns nåt som heter kollektivavtal och i dem finns det avtalat om en grundlön som ALLA ska få som jobbar inom det avtalsområdet. Det finns inget avtal som ger en högre ingångslön än lönen för någon som varit anställd länge. Men om du vill ta ett jobb som ger dig mindre i lön än a-kassan, så varsågod. Jag vill kunna leva på min lön, vill inte du det?
    Dessutom så kan jag tycka att det är bra att facket engagerar sig, det finns alltför många företag där facket gör för lite.
    Det finns vissa saker som är väldigt viktiga för mig och två av sakerna är facket och rättvisa. Med nuvarande regering ska visst inget av det finnas. 😦
    Nåja, du har din åsikt, jag har min och det är inte troligt att vi kommer att tycka likadant.

  3. arjas2010
    Maj 08, 2010 @ 00:16:30

    Varför A-kassan måste våra högre än lönen?
    Det är ju Sossarna vill ha det så ått du får lika mycket om du stannar hemma.
    Rättvisa är ju det att alla få rimlig lön med rimlig beskattning. Ungdomar får ju ingen chans tillsvidare anställning just grund av las som säger att ”alltid” den som
    har kommit sist åker ut först oberoende hur duktig man är. Den som skiter sitt jobb får behålla den hur länge som helst . Jag har sett den alldeles för många gångar.
    I grunden facket är bra men dom har bara gått för långt i sina krav.

  4. hassedotter
    Maj 08, 2010 @ 11:00:02

    Att a-kassan ska vara högre än lönen har jag aldrig sagt.
    När var du arbetslös sist? Vet du ens hur lite du får när du går på a-kassa? Och ni moderater tycker att a-kassan ska bli ännu sämre för att motivera folk till att söka jobb. Det har inte funkat de senaste 4 åren och lär aldrig funka! De som inte vill söka jobb ger fan i det oavsett vilken ersättning de får!
    Rättvisa är att om du jobbar ska du ha lön som du kan leva på, om du blir arbetslös så är det faktiskt inte alltid ditt fel och varför ska du straffas för att ditt företag går i konkurs t ex? Då ska du kunna leva, i en övergångsperiod, på din a-kassa.
    Ni moderater vill ju ha era pigor som plockar er skit, så ni slipper, men den lönen lär ju ingen kunna leva på.
    Facket finns för att såna som du finns, såna som inte vill att det ska vara rättvist. Fackets krav skulle mycket väl vara mycket högre.
    Att man inte kan avskeda eller säga upp folk som inte sköter sitt jobb är rent skitsnack! Läs LAS. Att sen företagen låter såna människor ha kvar sina jobb är inte fackets fel!
    Att utnyttja folk är aldrig rätt!

  5. arjas2010
    Maj 08, 2010 @ 14:35:58

    Du själv skrev ”Men om du vill ta ett jobb som ger dig mindre i lön än a-kassan, så varsågod” Det är väl samma sak.Jag har i släkten båda arbetslösa med a-kassa och utan det så jag vet precis hur mycket ersättning är. 75% av lönen a-kassa räcker ,det finns ju folk som inte får mer än 4000 kr utan a-kassa.Företag gör ju konkurs oftast grund av skattetrycket och det är ju företagare som har sämst grundskydd.
    Det vad du skriver om pigor nedsätter hela
    yrkeskåret. Jag sjäv har varit städederska och min mamma har varit det.Det spelar ingen roll var man städar om det är någons hem eller slakthusfabrik som ex jag jobbade som städerska.För resten jag använder inte själv rut avdrag men jag tänker alla företag som har skapats kring om det och alla anställda som har fått jobb ”Pigor” som du tycker men för mig det är tjänstesektors yrkeskunniga lokalvårdare
    som har valt städa någon annans hem.Jag har las och jag vet att praktiken är att företag kan inte avskeda folk utan fackets medverkande oftast just i övertaligheten men då åker ju först de som har kommit in
    sist.Att uttnyttja folk är inte rätt men det
    är inte alltid arbetsgivare som uttnyttjar
    folk det är är också tvärtom att folk uttnyttjar arbetsgivare.

  6. hassedotter
    Maj 08, 2010 @ 16:46:55

    Jag skrev inte att man ska ha a-kassa som är högre än lönen, jag skrev att man ska ha en lön man kan leva på! Viss skillnad. Du anser att 75 % av lönen räcker, hmm, om folk då tjänar 4000 på att jobba, så får dom ju bara ut 3000 i a-kassa. Går det att leva på tycker du?
    Om man jobbar heltid och får ut 4000 kronor i månaden så har det inte varit facket som har satt den lönen i alla fall. Jobbar man inte heltid så ska man kunna stämpla upp till heltid för att kunna leva på sin inkomst, men ni moderater vill ju inte det heller.
    Jag har själv också jobbat som städerska, så du behöver inte bli så upprörd! Det är inte jag som ser ner på folk, det gör du så bra själv. Det jag menar är att ni tycker att vi som är ”fattiga” minsann får städa till oss själva, medan ni ”rika” minsann är så utarbetade att ni inte orkar ta hand om er egen skit och därför ska ha rätt till bidrag för att ni ”erbjuder” oss att städa åt er.
    Att du kan LAS tvivlar jag på. Då har du inte läst hela. Ja, facket är med i förhandlingen när någon ska sägas upp, men i princip så gör arbetsgivaren som de vill. Det finns ju vissa undantag ifrån turordningsreglerna som används flitigt av arbetsgivarna för att ha kvar dem som de vill ha kvar.
    Vad menar du med att folk utnyttjar arbetsgivare egentligen? Jag har då aldrig varit med om det…

  7. Christel
    Maj 08, 2010 @ 22:43:31

    Jag förstår inte riktigt varför så många som röstar borgerligt försöker få det till att det är fackets fel att företagen går dåligt. Jag personligen tror i så fall mer att det är företagens eget fel, som inte kollar upp de som de anställer bättre och dessutom ger cheferna alldeles för höga löner. Där kan man i alla fall inte snacka om att företagen vill göra sig av med en chef som missköter sig. Det är ju alltid arbetarna som får gå när det går dåligt för företagen, i princip aldrig cheferna. Detta trots att jag sett flera tillfällen där det varit chefernas dåliga beslut som lett till att det gått dåligt för företaget. Men sparkas chefen? Nejdå, han/hon får sitta kvar och får även löneökning nästa år igen. En annan sak som jag är tämligen säker på är att alla dessa bemanningsföretag urholkar lönsamheten för företagen. Det finns ju företag som satt i system att hyra in folk i stället för att anställa och det kan omöjligen bli billigare i längden. Vid tillfälliga arbetstoppar, ja, men inte istället för att anställa någon som ändå är på samma ställe i flera år. Och, ja, jag har träffat personer som jobbar för bemanningsföretag som varit uthyrda till samma företag i flera år.

  8. hassedotter
    Maj 09, 2010 @ 00:41:04

    Borgarna vill helt enkelt inte att facket ska finnas och ”vara ivägen” för rikemännen i ledningen på företagen.
    Jag har då heller aldrig varit med om att det är cheferna som får gå om de missköter sig.
    När det gäller bemanningsföretagen och bemanningsfrågan så har i alla fall IF Metall lyckats göra det något svårare för företagen att ta in bemanning istället för att återanställa vid uppsägningar pga arbetsbrist. Det har varit ett av IF Metalls krav i årets avtalsrörelse och eftersom IF Metall är det enda facket som har ett bemanningsavtal så har många av deras krav faktiskt blivit verklighet. Inte helt och hållet, men de har dock kommit en bit på vägen.
    Folk skyller på facket i alla möjliga frågor, men konstigt nog så vill ingen ge upp sin semester eller sina andra rättigheter som ju facket har förhandlat fram genom åren. Rättigheterna vill alla ha, men skyldigheterna är inte lika kul att efterleva för de flesta. DET är banne mig borgarna i ett nötskal! De snackar om frihet, men jag undrar just för vem. Den som har råd?Ja. Allla? Nä, knappast!
    Tack och lov så vet jag att du inte har blivit felvaggad, så du lär ju rösta rätt i alla fall.
    Kram på dig!

  9. arjas2010
    Maj 09, 2010 @ 00:49:15

    Hur mycket är lönen det går leva på enligt din mening? Jag anser att om du har haft ex 20 000kr lön och blir arbetslösa med a-kassa
    så 75% av din tidigare lön räcker (a-kassa)
    4000 kr som jag skrev är grundersättning till arbetslösa utan a-kassa minus skatt.
    Det borde vara kanske 6000-minus skatt. Men i din värld alla är med i a-kassa förstås.
    Varför man ska kunna stämpla till heltid om man ex studerar eller söker inte heltidsjobb
    Jag ser inte ner folk Städerskor är inte pigor som du forfarande hävdar.Om ”rika ” nu få bidrag för att någon kommer och städar deras hus så So What! Det betalar alla fall skatt på det och skapar jobb åt någon. För resten man har gjort tidigare undersökning att även medelklassen och pensionären använder rutavdrag så det är inte bara rika människor har nytta av det.
    Man behöver inte vara så avundsjuka om någon annan har det bättre än du.Facket håller turodningslistorna så stenhårt att ingen yngre kommer in innan alla gamla har tagit pension i min arbetsplats medelålder är 55 just därför. När facket har makten över arbetsgivare så folk som har långt anställningstid uttnyttjar situationen så att att dom gör allt annat än sitt jobb eftersom dom vet att dom kan inte avskedas ”utan anledning ” som de kallas.Det tycker jag är uttnyttjande. De är anställt för att jobba inte snacka skit eller ta extra pauser.

  10. hassedotter
    Maj 09, 2010 @ 11:55:56

    Hur mycket av lönen som man kan leva på beror väl naturligtvis på hur stor lön man har. Vilken ytterst korkad fråga! Det måste finnas en minsta ersättning som man har en möjlighet att leva på. I nuläget höjs ju bara den övre gränsen, men väldigt sällan den nedre. Och att leva på 6000 minus skatt är då banne mig inte lätt när man en gång har flyttat hemifrån.
    Alltså, jag vet egentligen inte vad du tjafsar om, vi vill väl båda att man ska ha löner man kan leva på, eller?
    Som jag har sagt tidigare, vad facken gör på enskilda arbetsplatser kan jag inte göra så mycket åt, men alla som är medlemmmar kan ju avsätta de som är förtoendevalda om de inte är nöjda. Fast du är förstås inte medlem och då har du ju inget att säga till om.
    De som betalar mest skatt i Sverige är då inte de rika, vi arbetare har alltid fått betala åt er och inte fan har ni moderater gjort det bättre. Eftersom vi med låg- och medelinkomst är fler så bidrar vi med mest skatt om du nu inte lyckades förstå vad jag menar.
    Ni snackar om skattesänkningar, men ni har lyckats köra hela Sveriges ekonomi i botten. Jag har dessutom inte fått mer i min ficka genom några skattesänkningar, eftersom ni la till a-kasseavgifter, höjde avgifterna på läkarvård om man går till någon man inte är listad hos (och där har jag inte ens möjlighet att välja, vilket du tror att alla har). Diverse små smyghöjningar på lite av varje för att kompensera skattesänkningen gör att min ekonomi står på samma som före nuvarande regering. Inte bättre som du tycks tro!
    Disskussionen om städerskor/pigor har jag redan sagt mitt om, men oj vad det var känsligt! Öm tå, tydligen…
    Jag vet inte varför du alltid slänger ur dig att alla är så avundsjuka (har läst det på din blogg också), tryter argumenten, eller? Jag är DEFINITIVT inte avudndsjuk på dig! Jag lever ett bra liv, men jag har i alla fall inte glömt mina rötter som du har.
    Du kan fortsätta att försöka omvända mig bäst du vill, du kommer ALDRIG att lyckas, jag är sosse i själ och hjärta!

    Till sist vill jag bara säga att om du ska argumentera i skrift, så kanske du skulle lära dig att skriva vettig svenska, för det kan ju vara ganska svårt att förstå vad du menar.

  11. Christel
    Maj 09, 2010 @ 13:39:37

    Att IF Metall jobbar hårt för att göra det svårare för företagen att använda bemanningsföretagen var faktiskt något som jag missat, men jag förstår dem. Deras medlemmar hör ju till dem som drabbats hårt av deras uppkomst. Tycker dessutom att det är helt rätt och att det borde finnas en tidsgräns för hur länge ett företag får hyra in personal på det sättet. Hur länge kan jag inte svara på, men det borde i alla fall inte vara möjligt att hyra in personal i flera år i stället för att anställa någon.

    Jo, det är allt lite märkligt att ingen vill ge upp de förmåner som facket sett till att de fått, som semester, 40-timmarsvecka osv. Om man inte vill att facket ska ha något att säga till om så ska man banne mig inte åtnjuta de positiva effekter som fackets arbete gett genom åren.

    Nej, jag kommer aldrig att rösta borgerligt. Det har jag inte råd med.

    Kram på dig med!

  12. hassedotter
    Maj 09, 2010 @ 13:45:14

    Jo, jag har följt avtalsrörelsen inom IF Metall och dessutom var IF Metalls förbundsordförande Stefan Löfven på avdelnigens årsmöte och berättade en del om just bemanning bland annat. Jag tycker också att en tidsgräns borde finnas, ungefär som det finns när det gäller timanställning. Det kanske kommer det med.
    Visste väl att jag kunde lita på dig! 😉
    Ha det bra och kram igen!

Kommentera

