Vänner, kompisar och bekanta

Jag tycker att det är stor skillnad på om man är vän med någon eller bara kompis. En del människor går omkring och snackar om att dom har så himla många vänner, men jag undrar om de menar att de har 50 vänner eller om det är 45 kompisar och 5 vänner de har.

Alltså, jag har, som jag kommer på på rak arm, tre vänner. Kompisar har jag väl ett trettiotal och bekanta har jag nog hundratals. Jag är helt nöjd med den fördelningen.

Jag har inte behov av att ha en massa vänner, jag vill ha ett fåtal vänner som vet allt om mig, eller i alla fall det mesta, och vill vara mina vänner ändå. Kompisar är väl de som vet en del om mig men inte allt och som kanske kan bli mina vänner en vacker dag, saker förändras ju. Mina bekanta kan gärna vara just bekanta, folk som jag väl kanske inte alltid har lust eller ork att prata med men som jag ändå bryr mig om, i alla fall lite grann. Det är människor som man kanske inte saknar i första taget, men som man ändå har i utkanten av sitt liv och som man oftast blir glad över att träffa. En och annan bekant kan ju bli en kompis också.

Det som betecknar en vän, i alla fall för mig, är att det är viktigt för mig hur personen mår, att jag kan ha mina åsikter och att de kan ha sina åsikter och vi måste inte alltid tycka lika. En vän är en person som ställer upp, i den mån de kan, i alla väder, vad som än händer. De glädjs med dig, de tröstar dig, de sörjer med dig och de gör att du vill finnas i deras liv. De respekterar dig och du respekterar dem.

Jag sa ju att jag har tre vänner och jag tänkte inte låta dem bli namnlösa. En av mina absolut närmaste vänner är Git. Hon har sina egna bekymmer, men hon har alltid en minut över till mig också. Hon känner mig nog bättre än någon annan.

Min andra riktigt nära vän är Pia. Den kvinnan skulle nog gå genom eld för vilken som helst av sina nära vänner och sin familj och jag blir alltid lika stolt när hon presenterar mig som sin bästa vän. Hon har kanske inte alltid möjlighet att finnas där, men vi vet var vi har varandra.

Min tredje vän är Catarina. Catarina har ett hjärta av rent guld. Henne litar jag på till hundra procent.

Med allt detta vill jag väl säga att jag hellre har ett fåtal riktigt goda vänner som jag kan lita på än en hel drös ”vänner” som jag inte vet om jag kan lita på.

Hur många riktiga vänner har du?

Sköt om dig!

15 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Christel
    Apr 10, 2010 @ 23:02:16

    Håller med dig om indelningen och kan ju säga att jag, precis som du, har några få vänner och ganska många kompisar och bekanta.

    (Fast lite besviken blir jag över att inte jag räknas till dina vänner. Visst, vi är systrar, men jag anser oss vara vänner också. Vi känner ju varandra rätt bra, vet ju var vi har varandra och ställer upp för varandra när vi kan. Nu hindras vi en del av det geografiska avståndet mellan oss, men det är i mina ögon inget jättehinder.)

    Kram på dig, syster yster!

  2. hassedotter
    Apr 10, 2010 @ 23:05:31

    Klart att du är en av mina vänner, men eftersom vi ju aldrig träffas, eller ganska sällan i alla fall, så blir det så att jag “glömmer bort” dig. Absolut inte min mening men det vet jag att du förstår. Men självklart är du en av mina vänner också! Jag vet ju att du skulle vara den första att ställa upp för mig om du kan. Det kommer jag aldrig att tvivla på!
    Kram på dig med!

  3. hassedotter
    Apr 10, 2010 @ 23:08:22

    Tack för hjälpen!

  4. Magnus Johansson
    Apr 10, 2010 @ 23:11:03

    Tyvärr off topic, men vem hade rätt snuttan?
    -Nä, jag ska inte flytta bloggen. Men jag visste att du skulle göra det till slut iallafall 😆 .
    Lycka till!

  5. hassedotter
    Apr 10, 2010 @ 23:13:36

    Jaja, men nån gång ska ju även du ha rätt…
    Puss!

  6. Christel
    Apr 10, 2010 @ 23:51:38

    Jo, det klart att jag förstod det. Ville bara påminna dig om att jag finns här :). Ibland blir det så att man tar varandra för givet och om man då dessutom inte träffas särskilt ofta så är det lätt att man glömmer bort att nämna just den personen. Naturlgtvis ställer vi upp för varandra om vi kan, det vet jag också.

  7. Christel
    Apr 10, 2010 @ 23:52:04

    Varsågod!

  8. git
    Apr 11, 2010 @ 19:44:36

    och du finns för mig och du är en riktig vän trivs bra med dig vi ses i morrn.kram i massor

  9. litbos
    Apr 11, 2010 @ 20:57:15

    Hej Gumman
    Vad glad jag blev när jag läste din blogg.
    Du är oxå en av mina bästa vänner och jag vet att vi ställer upp och vi lyssnar,vi finns för varann i vått och torrt
    älskar dej gumman kramiz

  10. catarina
    Apr 11, 2010 @ 20:59:36

    Vad stolt jag blir. visst är det härligt med riktiga vänner, kram

  11. hassedotter
    Apr 11, 2010 @ 21:34:27

    Tack, känns bra att höra. Kram på dig!

  12. hassedotter
    Apr 11, 2010 @ 21:35:14

    Jag älskar dig med, har svårt att se hur livet skulle vara utan dig.
    Puss och kram!

  13. hassedotter
    Apr 11, 2010 @ 21:36:10

    Det är jag som är stolt över att jag har såna underbara vänner.
    Stor kram till dig!

  14. Pia
    Apr 14, 2010 @ 18:30:03

    Jag håller med dig fullständigt!! Jag har nog också få vänner, en hel del kompisar och ett gäng bekanta.. Därför är jag så förvånad att Maria (om du minns att jag skrivit om henne på min blogg) gick från bekant till nära vän efter vårt första möte! Därför är jag tämligen säker på att vi mötts i ett tidigare liv.. 🙂
    Kram!!

  15. hassedotter
    Apr 14, 2010 @ 18:54:16

    Troligen är det så. Vissa människor är helt enkelt menade att vara ens vänner från början på nåt sätt. (jo, jag mins att du skrev om Maria)
    Kram!

Kommentera

