Irriterad

Nu är jag en aning irriterad. Varför? Jo, på grund av ett inlägg på gubbens blogg och på en av kommentarerna där.

Det är en person som kallar sig för ”peter” ( ja, med litet p, så det är troligen nån snorvalp) som har kommenterat en av mina kommentarer. Det är hela hans sätt som retar upp mig. Han antar att jag är nybörjare när det gäller datorer och internet eftersom jag anser att vissa saker är löjliga, såsom att skicka krypterade meddelanden som förstörs efter man har läst dom. Jag anser att det är rena paranoian. Han anser att jag är korkad. Det är jag inte. Det som retar mig mest är att han förutsätter att jag är korkad och inte kan någonting om datorer eller internet eftersom jag är kvinna i fyrtioårsåldern. Jag har i alla fall svårt att se det på nåt annat sätt. Läs hans kommentar här. Bland annat skriver han så här: ”Din inställning är en sådan klassiker bland nybörjare, tror att internet bara består av guld och gröna skogar. Men gissa vad… det är just i de gröna skogarna rovdjuren finns.”  Och så här: Ditt sätt däremot är nog lika bakåtsträvande som de flesta andra glada datoramatörer. De lever ofta i värld där de tror att det bara är att köpa en dator och koppla upp sig så är man framåtsträvande”

Ni kan ju läsa mitt svar på hans kommentar där också. Ska bli väldigt intressant att se om han har svar på det…

Men varför tror de flesta yngre killar att man är fullständig idiot när det gäller datorer om man är en kvinna runt fyrtio? Eller bara för att man är kvinna?

Jag kommer ihåg när jag och min gubbe skulle köpa en ny hårddisk till min gamla dator. Vi letade upp en försäljare och jag frågade honom vad som fanns att välja på och han (den dumme fan!) vände sig mot min gubbe för att svara! Saken är att min gubbe inte hade en susning om vad vi behövde eller skulle ha. Jag svarade och försäljaren fortsatte att prata med min gubbe! Helt sjukt!

En annan gång var jag och min syrra iväg och skulle köpa skrivare och försäljaren frågade oss då om vi hade någon skrivarkabel. Det hade vi inte. Då frågade han om vi visste om det var ett litet uttag eller ett långt. Jag svarade då att vi ska ha en seriell kabel. Han så väldigt förvånad ut och pallrade sig iväg för att hämta en kabel till oss. Han förutsatte att vi var helt rudis när det gällde datorer bara för att vi var kvinnor. Sånt gör mig mycket irriterad!

Tyvärr så finns tydligen den inställningen fortfarande och det är fanimej skrämmande!

9 kommentarer (+lägga till din?)

  1. litbo
    Mar 31, 2010 @ 22:19:41

    Hej Gumman
    Ja det var hårda ord. Jag vill lova att där finns mången konstigt folk ute i rymden. Många agent 007 sero tror dom. Visst finns det seriöst folk oxå. Ibland undrar jag vad din knuda håller på med, men skitsamma de e männ tror jag det heter.Som vanligt tror dom att vi kvinns är blondiner haha… Du får ha det så höres vi många kramizar

  2. hassedotter
    Mar 31, 2010 @ 23:30:29

    Jag tål inte folk som dömer mig när dom inte känner mig, så enkelt är det ju. Jo, min gubbe har ju sina ideér ibland, men mest irriterad blir jag när han håller med en sån idiot. Hade någon skrivit nåt liknande om Magnus i min blogg så hade jag läst lusen av den jävlen, så det så. Men Magnus är lite feg av sig…
    Ha det bra, gumman. Kram på dig!

  3. Christel
    Apr 01, 2010 @ 21:02:04

    Jösses! Jag har läst kommentarerna i Magnus blogg och den snubben verkar ju tro att du är nån naiv liten bimbo som inte fattar någonting.

    Det där med att folk tror att man inte kan något om datorer eller annan teknik bara för att man är kvinna har man ju råkat ut för ett antal gånger.
    Som när jag skulle köpa min senaste digitalkamera förra året. Då vände sig försäljaren till Håkan och frågade honom vad vi skulle ha för kamera! Håkans svar: Fråga inte mig, jag kan inget om kameror. Fråga henne, det är hon som ska ha den.
    Då såg försäljaren helt ställd ut en kort sekund, men sen vände han sig till mig och fick snabbt klart för sig att jag visste precis vad jag ville ha! Sen var det inga problem utan han pratade glatt på och visade flera alternativ som kunde passa.
    Den försäljaren var iaf bra, för han accepterade att det var JAG som visste vad det handlade om och behandlade mig som vilken kund som helst efter det. MEN det jag reagerar på är att de nästan alltid vänder sig till mannen först när det gäller teknik och till kvinnan när det gäller gardiner, kläder, inredning och dylikt. Det kan ju faktiskt vara så att det är mannen som är inredningstokig och kvinnan som är teknikidiot.

    Det bästa vore om försäljaren vände sig till den som ställer frågan, oavsett vilket kön personen har och dessutom förutsatte att den personen vet vad den talar om, eller frågar hur mycket personen vet.

  4. hassedotter
    Apr 01, 2010 @ 22:23:28

    Jag blev riktigt sur på Magnus också, han bara bugade och tackade, så jag sa till honom att han är en jävla fegis. Då skrev han den sista kommentaren. (Jag antar att du har läst alla kommentarerna från ikväll också) Men det är allt lite ynkligt att man har en gubbe som hellre håller sig väl med okända på nätet än med sin fru…
    Det hade varit kul att träffa den där ”peter” och se vad det är för jävla fjant. Troligen nån liten datanörd som tror att han kan allt och vet allt. Men när folk ska börja med nån sorts psykoanalys på mig via en blogg då blir det rätt sjukt! Som du märker är jag fortfarande rätt irriterad…
    Nåja, som tur är så slipper jag ju ha med den idioten att göra i verkligheten i alla fall…
    Glad Påsk på dig, min kära syster yster!

  5. Christel
    Apr 02, 2010 @ 13:42:40

    Jadå, jag läste alla kommentarer och jag förstår att du blev sur på Magnus.
    Ja, det hade varit roligt att träffa människan och se vad det är för en typ. Han verkade ju ha väldigt svårt att fattta vad du menade i alla fall, för det fick du inte direkt nåt svar på. Att bara komma på tanken att påstå att han inte menade dig personligen är ju heldumt. Och att sedan envisas med att du inte vet vad du pratar om är ju ännu dummare…
    Ja, det är tur att du slipper honom i verkligheten, även om jag har en känsla av att han inte blivit långvarig i din bekantskapskrets i såna fall…
    Glad Påsk på din med, min kära syrra!

  6. Christel
    Apr 02, 2010 @ 13:43:18

    dig med, skulle jag ju skriva… (inte din med)

  7. hassedotter
    Apr 02, 2010 @ 15:24:09

    Nä, jag brukar ju inte umgås med fullständiga idioter…
    Kram!

  8. Håkan
    Apr 10, 2010 @ 23:04:23

    Jösses. Ja en del män är ju inte kloka. Nu får man ju skämmas för att man är man när det finns sådana som peter.
    Jag vill inte vara elak mot Magnus nu, men jag kan förstå om du blev sur på honom, för hade någon skrivit så till Christel så hade jag bett honom dra till varmare trakter fortare än snön försvinner på Hawaii.

  9. hassedotter
    Apr 10, 2010 @ 23:07:54

    Jodu, min kära gubbe är allt ett kapitel för sig själv… Han tänker inte alltid efter före, om man säger så.
    Och den där peter, honom skulle jag kunna klippa till!

Kommentera

