Lite mer kattsnack

Min gubbe och jag är nu överens om att vi ska skaffa en katt framöver. Det vi har kommit överens om är att om jag skaffar en katt så får han köpa en dator eller vad han känner för när han får sina skattepengar. Den dealen tyckte jag var helt okej.

Hur det nu än är så blir det ingen katt före semestern, så nu ska jag börja kolla efter katter. Det enda jag har bestämt mig för är att det inte ska vara en grårandig katt, men i övrigt ver jag inte. Det vet jag när jag ser just min katt. Jag skrev ju i förra inlägget att det skulle bli vår katt, men när det gäller att välja katt så är det jag som bestämmer. Sen tror jag att om en katt växer upp tillsammans med oss så blir den ju vår i alla fall.

En annan sak som inte är bestämt i nuläget är om vi ska ha en hona eller en hane. Jag tycker ju att hankatter oftast är sällskapligare än honkatter, men med kastrerade hankatter har man ju problemet med att de kan få trubbel med kisseriet när de blir upp i åren och lite småfeta. Honkatter får ju oftast inte det problemet.

Jag är väldigt förtjust i långhåriga katter, men de kräver ju mer än en korthårig när det gäller pälsvård. Jag har tidigare haft halvlånghåriga katter men aldrig någon riktigt långhårig. Två av mina katter har varit halvt Norsk Skogskatt, men båda har varit ganska korthåriga, mest lite lurviga på magen och på bröstet. Pumba, vår senaste katt var en korsning mellan Maine Coon och Norsk Skogskatt, men inte heller han var direkt långhårig, mest det där lurviga på magen och bröstet, lite vildvuxet sådär.

Nåja, vi får väl se vad det blir för katt. Jag lovar att lägga ut bild när katten väl har landat här i vårt hem.

Ha det bra, vi hörs!

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. git
    Mar 29, 2010 @ 21:24:48

    en sak bara helig birma

  2. hassedotter
    Mar 29, 2010 @ 21:37:07

    Mm, funderar starkt på det, men dom är ju allt annat än billiga…
    Kram på dig!

  3. Pia
    Mar 30, 2010 @ 12:07:54

    Hahaha, det låter som dealen jag och min man gjorde för tio år sedan. Jag fick en hund om han fick bygga bastu i utrymmet där jag egentligen velat fixa till ett större badrum!

  4. hassedotter
    Mar 30, 2010 @ 13:42:45

    Ibland undrar jag om de är så lättlurade egentligen eller om de bara låtsas. Våra gubbar alltså…
    Eller om det är vi som är riktigt sluga kanske…

Kommentera

