Vår

Nu tror säkert ni att jag ska hylla våren som alla andra gör just nu, men tji fick ni! Det finns mer än en anledning till att jag inte är överförtjust i våren och de anledningarna tänker jag berätta nu.

För det första så är det otroligt jobbigt med snöslask. I normala fall så består ju hela vintern i Skåne av just snöslask, men i år så har vi ju sluppit det och på något sätt tycker jag ännu sämre om snöslask just därför. Man har ju fått se riktig vinter med snö som den ska vara, i fast form istället för halvflytande. Jag har lyckats gå torrskodd hela vintern, men nu är det väl kört…

För det andra så känns det som ett krav att man ska gilla våren. Jag har en förmåga att slå bakut när man bara måste tycka på ett visst sätt och, vips, jag gillar inte våren. Alla tjatar om att det är så härligt med värmen och solen. Och ljuset ska vi ju inte bara tala om. Man måste ju tycka att det är så underbart när det är ljust på morgonen, men jag vill ha mörker så att jag kan morna till mig i lugn och ro, inte solen mitt i nyllet innan jag ens har funderat på att vakna!

För det tredje så är temperaturförändringarna ett helvete. Fem minus på natten och tio plus på dagen är ju inte precis någon bra lösning för min värk. Dom här temperaturförändringarna gör att jag får ont överallt och då snackar jag inte lite småont i nån stortå, jag snackar värken från helvetet i hela kroppen! Mest ont har jag dock i knäna, fotlederna och händerna. Händerna är nog det som är värst, för man blir väldigt handikappad av att ha ont i händerna och inte ha full rörelseförmåga där.

En annan sak som jag inte gillar med temperaturen på våren är att det är lögn i helvete att veta vad man ska ta på sig. Det gäller att ha tillräckligt varma kläder för att inte frysa häcken av sig på morgonen när man väntar på bussen (och för att inte få mer ont) och sen vill man ju inte svettas som en gris på eftermiddagen när man ska hem heller. Den kombinationen är inte helt lätt!

Så, nu har jag fått gnälla av mig lite, man blir gärna lite negativ när man har värk, men jag försöker faktiskt att hålla det inom mig för det mesta.

Ha det bra, vi hörs! ♥

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Christel
    Mar 04, 2010 @ 19:46:45

    Håller med dig, våren är jobbig på sina sätt. I synnerhet just kravet på att man MÅSTE längta efter den och älska den. Sen detta förbaskade krav på att vara glad bara för att det är vår! Tycker det är riktigt mysigt ute fortfarande, kallt och vitt :-).

    Vet ju att våren är extra jävlig för dig, med värken och allt, så jag förstår dig fullständigt där. Är bara SÅÅ glad att jag åtminstone slipper det problemet.

    Kram på dig!

  2. hassedotter
    Mar 04, 2010 @ 21:22:05

    Ni har tur där uppe, här är det inte så vitt längre, mest grådassigt. Visst har vi kvar en del snö men det mesta har försvunnit. Det är visserligen rätt så kallt just nu men dagtid är det upp mot 10 plus nu. Men, okej, det KAN ju inte vara vinter hur länge som helst heller… 😉
    Ja, du om någon vet ju hur jävlig våren kan vara för mig och jag önskar inte någon att ha det så.
    Ha det bra, STOR kram!

  3. litbo
    Mar 05, 2010 @ 14:21:53

    Hej gumman
    Kan hålla med dej att man inte ska behöva tycka som alla andra. DEMOKRATI Ja var har den tagit vägen. Men jag måste vara ärlig våren jag bara tänker. Blommor som knoppar träd börjar spira tänk en fin bokskog mmm
    Fast slask usch jag saknade dej idag kramiz

  4. hassedotter
    Mar 05, 2010 @ 14:59:34

    Visst våren är fin också, men det är när det verkligen har blivit vår som i slutet av april, början av maj, inte som nu när våren bara tittar fram lite grand. Jag älskar verkligen vitsippor till exempel. Men det finns väl en viss charm med alla årstider…
    Vi syns på måndag istället.
    Kram på dig!

  5. Linn
    Mar 09, 2010 @ 18:18:58

    SV; Exakt! Jag håller precis med! Moderater är precis lika mycket värda som vilka andra!

    Solidaritet är det viktigaste som finns, tycker jag =)

  6. Pia
    Mar 10, 2010 @ 15:56:52

    På sin blogg får man gnälla bäst man vill.. Jag förstår dig till fullo.. Jag brukar ha tur.. Vi åker nämligen till Norrbotten varje påsk.. åker upp till fast snö och när vi kommer tillbaka till Umeå så har all snö här nästan hunnit tina bort!! I allafall så är cykelbanor och vägar slaskfria. Hoppas det funkar så även i år, trots att påsken är tidig..

  7. hassedotter
    Mar 10, 2010 @ 16:55:18

    Tack! Skönt att man får vara lite gnällig nån gång.
    Ditt koncept är ju ganska smart, men jag vete sjutton om det funkar efter en sån här rekordvinter… Lycka till!
    Kram på dig!

Kommentera

