Reklam igen

Sådär ja, nu ser ju reklamen ut som den brukar igen!

På tal om reklam, visst är de flesta reklamerna (heter det så??) helt idiotiska? Som till exempel tvättmedelsreklam. Nya förbättrade formulan som nu gör din tvätt ännu renare. Jaha, så då blev alltså tvätten inte ren innan då? En fin formulering på ett budskap i en reklamfilm var ju följande: ”Schampot med sin nya formulering”… Ehh, va? Hur formulerar man ett schampo? Kan det vara formulan dom menar kanske? Det roliga med just ”formuleringen” är att det är ett uttryck som har förökat sig till andra reklamer (?) också. Nuförtiden är även tvättmedel, balsam, tandkräm osv ”formulerat”! Märkligt, jag som trodde formulering var nåt man gjorde med meningar och ord, men jag har kanske fel…

Som jag har skrivit i ett inlägg för länge sen ( i min bloggs begynnelse) så håller det svenska språket på att gå åt helvete! Jag kan inte annat än skylla på att man i dagens läge förlitar sig till datorns ( inte datans) stavningsprogram alldeles för mycket! Dessa program är oftast gjorda till engelska språket till att börja med och översätts sedan till svenska via datorn och, vips, så har vi ett stavningsprogram som godkänner alla eländiga särskrivningar till exempel! I de flesta stavningsprogram skulle dessutom ”formuleringen på schampot” godkännas, eftersom programmet inte förstår innebörden av meningen utan bara kan känna igen orden och bedöma dem som rättstavade.

Oj, jag drev nog iväg från ämnet lite där…

Reklam som jag retar mig på var det ju och ett bra exempel på det är reklam för nikotinläkemedel. De som kommer på reklamen till dessa har troligen aldrig rökt i hela sitt liv och har troligen inte ett hum om när man blir röksugen. Himla troligt att jag blir så inåthelvete röksugen just när jag ska ta kort på nån leopard på safarin som jag ju tydligen inte hade en aning om att jag skulle på för två  minuter sen, så att jag måste gräva runt i fickorna efter ett tuggummi just i samma sekund som jag har en chans att ta fotot i mitt liv. Nä! Ni fattar vad jag menar, tydligen så kan man inte planera någonting om man röker, för tydligen blir man alltid röksugen vid de mest olämpliga tillfällena. Det har reklammakarna bestämt! Idioter!

Det värsta är att många reklamer (?) idiotförklarar dig som ser den. Du ska ju inte tro att du kan tänka själv, inte.

Nä, slutrutet för den här gången!

Ha det bra, vi hörs!

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. litbo
    Jan 20, 2010 @ 23:10:56

    Hej Gumman
    Jag ger dej en stor eloge angående svenska språket.Och allreklam, hur var dt nu med våra pensionssparande reklamen.AMF har varit den bästa förvaltaren de senaste 15 åren.Det är bara att nu säger dom inte 15 år utan andvänder olika tv progrm för 15 år sen smart. MEN JAG GER DEJ RÄTT.puss o kram

  2. hassedotter
    Jan 21, 2010 @ 17:57:33

    Det konstiga med pensionsspararreklamerna är ju att ALLA har den bästa avkastningen… 🙂
    Kram!

  3. RuneLasse
    Jan 21, 2010 @ 20:56:01

    Monica!
    Jag gillar Din Blogg mer och mer.
    Nu får gubben Din skärpa sig.
    Men Han känner säkert trycket!
    Mvh

  4. hassedotter
    Jan 22, 2010 @ 17:51:41

    Tack R-L! Ja, han får ju ligga i om han ska komma upp i min nivå… 😀

  5. Pia
    Jan 23, 2010 @ 16:45:08

    Hahaha, riktigt barsk var du i det här inlägget.. men jag förstår din ilska!! För allt sånt retar mig oxå!!! 😉
    Sv: Det är ju skitläskigt hur enkelt man kan ”hjärntvätta” folk.. Livsfarligt!
    Ha en skön lördagskväll!

  6. hassedotter
    Jan 23, 2010 @ 18:37:38

    Ja, jag vet ju att du också är lite av en språkpolis, så jag förstår att du reagerar som jag! Och jag hatar verkligen när någon ska tala om för mig vad jag ska vilja ha eller vad jag behöver i en ton av överlägsenhet. Typ: ”Men lilla vännen, det måååste du ju förstå att du vill ha!”

    The Wave är en film som borde visas i alla skolor för att få ungdomar att förstå hur lätt en målmedveten person kan styra hur många som helst.
    Ha en skön lördagskväll, du med! 🙂

Kommentera

