Tack ICA!

Jag blir SÅ lycklig när jag läser sånt här.

I artikeln om ICA´s samarbete med Samhall, FUB, SKL och Glada Hudikteatern kan man bl a läsa följande: 

”Syftet med projektet är att få ICA-handlarna i landet att bidra till att väsentligt fler utvecklingsstörda i Sverige får möjligheten att bli sedda, att få arbeta tillsammans med övriga butiksmedarbetare och därmed bli betydligt mer delaktiga i det liv som vi ”normalstörda” lever. Alltför få utvecklingsstörda har i dag en meningsfull vardag. ”

Jag som jobbar på Samhall blir lika lycklig varje gång man refererar till Samhall som en arbetsplats för utvecklingsstörda. Mig veterligen finns det ytterst få utvecklingsstörda personer på Samhall i dagens läge, det var säkert en annan sak för 25 år sen. Men, visst, varför inte spä på bilden av Samhallsanställda som lite bakom och udda, den bilden höll ju på att försvinna! Jag är riktigt förbannad faktiskt! Jag är relativt van vid att få vissa nedsättande kommentarer om Samhall (inte minst från Samhallsanställda själva, tråkigt nog), men jag kan bemöta den kritiken och bevisa motsatsen. Jag vet ju att de flesta som jobbar på Samhall har ett funktionshinder, men på de flesta så sitter inte det i huvudet utan finns som olika skador på kroppen eller som sjukdomar som gör att man blir begränsad i sin arbetsförmåga. Jag har kritiserat Samhall tidigare eftersom ALLA som är anställda på Samhall, från VD:n ner till oss på golvet, anser att man är lite dum i huvudet om man jobbar på Samhall och jag försöker så gott jag kan att få folk att fatta att det INTE är så, men då kommer ICA och fittar till det igen! Så, TACK SOM FAN ICA! (Ursäkta språket, men jag är så sur!)

Nu slutar jag handla på ICA!

Visst är det bra med projekt som stödjer de svaga i samhället, men det får inte bli på bekostnad av andra svaga och framför allt får det inte bli genom att döma en hel arbetsgrupp på cirka 20 000 personer som utvecklingsstörda!

Tack för mig!

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. git
    Dec 10, 2009 @ 20:06:28

    jag håller med dig,vi får väl aldrig ett jobb utan för samhall

  2. Realisten
    Dec 10, 2009 @ 21:42:06

    Bra att du ryter till om det här!

  3. hassedotter
    Dec 10, 2009 @ 23:06:14

    Git: Jag ger aldrig upp hoppet!
    Realisten: Jag kunde inte låta bli, jag blev så jävla sur när jag läste det!
    Som ni båda (och alla andra) vet så ger jag ju aldrig upp!

  4. Håkan Tenelius
    Dec 11, 2009 @ 09:18:38

    Jag förstår verkligen din reaktion. Vi som jobbar på Samhall möter ju i princip varje dag grova fördomar om både Samhall och funktionsnedsättning. Att rå på de fördomarna är egentligen själva nyckeln till en arbetsmarknad som är öppen för alla. Om arbetsgivare, allmänhet och medier började se till förmåga och kompetens istället för att stirra sig blind på eventuella begränsningar skulle mycket se annorlunda ut.

    Jag vet att ICA med samarbetet med Samhall inte begränsat sig till personer med utvecklingsstörning, och det är trist att de uttrycker sig så som de gör i artikeln. Jag ska ta upp det med dem. Samtidigt är jag stolt över att jobba i ett företag som ger även personer med intellektuella funktionsnedsättningar en plats i arbetslivet. Om ICA också vill vara ett sånt företag är det bara bra tycker jag.
    Jag ingår i Samhalls kommunikationsstab, och vi håller precis på att fundera över nya grepp för att motverka fördomarna om Samhall och personer med funktionsnedsättning. Vi tar mer än gärna emot idéer och uppslag!

    Håkan Tenelius, presschef på Samhall

  5. hassedotter
    Dec 11, 2009 @ 10:20:59

    Tack Håkan för din kommentar!
    Det är ju just alla fördomar mot Samhall som måste bekämpas och det här var inte ett bra sätt att göra det på. Självklart är det bra att ICA tar emot även folk med utvecklingsstörningar, likväl som personer med funktionshinder.

  6. litbo
    Dec 12, 2009 @ 16:50:58

    Hej Gumman
    Bravo för din fina artikel jag håller med din.Man börjar undra ännu mer vad omgivningen tror om oss. Det är nu tredje gång som jag vet att Samhall är ute på tapeten.MEN SOM SAGT JAG ÄR STOLT ATT JOBBA PÅ SAMHALL.Så stå på dej gumman kramizar

  7. hassedotter
    Dec 13, 2009 @ 15:54:19

    Jag är också stolt över att jobba på Samhall, men det börjar bli svårare och svårare att tycka det…
    Kram, gumman!

Kommentera

