Det händer inte nåt

Här händer det inte mycket, tycker jag. Alltså jag får så knappt tummarna ur arslet för att skriva nåt och faktum är väl att det inte händer så mycket att orda om heller.

Nåja, jag har varit på studiebesök idag på ett ställe som jag eventuellt ska praktisera på. Eller rättare sagt det blev aldrig något möte med personen som jag och en personalledare skulle träffa för när vi kom dit så hade han åkt iväg på ett ärende och vi ombads vänta. Efter en stund frågade vi var han tagit vägen och fick då veta att han var hemma och åt frukost! Tio minuter senare dök han då äntligen upp men skulle bara fixa en sak lite snabbt och det skulle bara ta en liten stund. När vi hade väntat i närmare en timme så tyckte vi att det räckte och sa till honom att vi skulle ge oss iväg, varpå han svarade att han skulle komma om ett par minuter. Då sa personalledaren till att vi faktiskt hade väntat i närmare en timme och att det var bra så. Hon sa att vi kommer att höra av oss efter nyår och boka in ett nytt besök. Jag tycker det är oerhört nonchalant att inte hålla tider och den här personens sätt är inte acceptabelt. Han måste ju förstå att vår tid är lika värdefull som hans, men jag tror inte han fattar det. Vi får väl se om det blir nåt nytt möte där…

Tyvärr så händer det ofta att man blir lite nonchalant behandlad när man jobbar på Samhall. Många ser ner på oss som jobbar där och tycker att det inte är ett riktigt jobb. Jag undrar hur många ”normala” människor som hade orkat jobba på Samhall, med tanke på de problem som ju ändå finns där. Det är många konflikter som säkert inte finns på de flesta andra arbeten eftersom alla har nåt problem, antingen kroppsligt eller själsligt. Och, nej, alla som jobbar på Samhall är inte antingen förståndshandikappade eller sitter i rullstol som många tror. Många är precis som jag och har en arbetsskada eller nån sjukdom som skapar ett arbetshinder för dom, men en liten del av dem har psykiska problem och det är det som är väldigt jobbigt att handskas med dagligen. En del personer har dessutom jobbat på Samhall alldeles för länge och därmed blivit ”sahalliserade”. Det är kanske ett under att man är så pass normal som man är…

Vi hörs!

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. litbo
    Dec 02, 2009 @ 19:43:12

    Hej gumman
    Ja vilken positiv människa det var på det jobbet. Undrar vad den tänker om samhall igentligen.Vår tid är ju lika värdefull som du sa, Usch Ana Maj det finns många roliga varelser på vår jord.Kramizar

  2. hassedotter
    Dec 02, 2009 @ 19:50:41

    Jodu, det finns alla sorter…
    Jag är MYCKET tveksam till om jag ska praktisera på det stället, kan jag ju säga.
    Kram på dig!

  3. Christel
    Dec 02, 2009 @ 21:58:41

    Förstår din tveksamhet. Det var ju inget trevligt mottagande du fick där. Förstår inte hur man kan bete sig på det sättet. Det kan mycket väl slå tillbaka på dem, genom att personer som du talar om för andra hur ni blivit bemötta och det kan få någon som tänkt sig att söka sig dit att tveka och kanske t. o. m. låter bli att göra det.

  4. hassedotter
    Dec 03, 2009 @ 16:56:31

    Precis och det är en av anledningarna till att jag inte vill skriva vilket företag det är. Personen i fråga är ju ägare av företaget och borde ju tycka att tider är till för att passas, men tydligen inte… Nåja, vi får väl se vad som händer.
    Kram på dig!

  5. git
    Dec 03, 2009 @ 18:32:58

    Det var en rolig dag du hade ,jag hade nog inte åkt dit igen men men det finns knäppskallar överallt . kram på dig

  6. hassedotter
    Dec 03, 2009 @ 18:53:13

    Nej, det lutar nog åt att jag hoppar över det, inte bara med tanke på hans sätt, utan även med tanke på hur stökigt det var där. Vet faktiskt inte om jag skulle kunna trivas i den röran…
    Kram på dig med!

Kommentera

