Film

Jag har nyss tittat på en mycket bra film på TV, nämligen Schindler´s List. Jag har sett den en gång tidigare, men kom inte ihåg särskilt mycket förutom de stora dragen i filmen.

Det som verkligen berör mig med den filmen är att det är en film med verklighetsbakgrund och att verkligheten bakom den här filmen inte är särskilt gammal, cirka 60 år bara. Jag tänkte på att det är helt otroligt att en hel värld kunde hjärntvättas så. Alla trodde ju att det var helt rätt att judarna skulle tas ifrån allt värde och flyttas på. Lagen sa ju det, så vem skulle våga protestera… Många blundade säkert för sanningen också, men det är ju ingen ursäkt för vad som hände.

Filmen är väldigt bra gjord och extremt tankeväckande. Det som kan göra mig mörkrädd är att vi idag faktiskt inte har kommit så långt när det rasismen. Nuförtiden vågar säkert ingen uttala sig negativt om just judar, men nu är det ju muslimerna vi är livrädda för. Jag undrar när vi människor ska lära oss att ALLA människor är lika mycket värda, oavsett vilken ”ras” vi tillhör.

Nu ska ni inte tro att jag är felfri i den här frågan, jag liksom alla andra har ju fördomar, saken är att jag är medveten om att jag har fördomar.

Nåja, om du inte har sett Schindler´s List så kan jag rekommendera dig att göra det. En mycket bra och tankeväckande film.

Ha det bra, vi hörs!

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. litbo
    Nov 08, 2009 @ 22:42:06

    Hej håller med dej en bra film håller oxå med dej att vi inte kommit långt när det gäller rasism kramiz

  2. Magnus
    Nov 10, 2009 @ 18:20:16

    Jävla skitfilm och till på köpet svartvit!

  3. hassedotter
    Nov 10, 2009 @ 18:40:48

    Du är ju dum på redigt!:P

Kommentera

