Mitt bloggnamn

Det finns kanske en och annan där ute som undrar varför jag kallar mig för Hassedotter, så här kommer en förklaring.

Det är så att min pappa hette Hasse (inte Hans som en del faktiskt kallade honom, utan just Hasse). Min pappa dog när jag var tolv år gammal och det var naturligtvis en väldigt stor förlust för mig och även för resten av familjen. Jag och syrran har diskuterat det här många gånger, vi vill nämligen byta efternamn till just Hassedotter, men ingen av oss har gjort det hittills. En av anledningarna till att det inte har blivit av är att man måste registrera namnet hos patent- och registreringsverket och dessutom betala minst 1500 spänn för det. Jag hade en stor diskussion med skattemyndigheten i Tranås en gång för många år sen om det här. Jag anser nämligen att man borde kunna byta till ett dotternamn likaväl som ett sonnamn, men det tycker inte skattemyndigheten. Dom sa att jag kunde byta till Hassesson utan att registrera det men om jag skulle byta till Hassedotter så blev det till att registrera. Knäppt, tycker jag. Jag är ju Hasses DOTTER, inte Hasses SON! Men enligt skattemyndigheten och folkbokföringen så blir det ett helt nytt namn om man sätter dotter efter ett namn , men inte om man sätter son efter ett. Och om man bildar nya namn så måste man ansöka om godkännande från patent- och registreringsverket… Myndigheter!

Men nu har de som undrar fått en liten förklaring i alla fall.

Ha det bra, vi hörs!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. litbo
    Nov 01, 2009 @ 20:54:24

    Helt knäppt tycker jag med du e ju hans dotter men men myndigheter dom e som dom e men hassedotter låter finare tycker jag kramiz

  2. hassedotter
    Nov 01, 2009 @ 21:46:17

    Ja, visst gör det!

Kommentera

