Kyrkovalet

Du har väl varit en god kyrkomedborgare och röstat i kyrkovalet idag? Inte? Nä, inte jag heller. Jag har nog aldrig röstat i ett kyrkoval faktiskt. Jag är inte ens konfirmerad, så varför skulle jag då bekymra mig med att rösta i kyrkovalet?

Däremot har jag äntligen tagit tag i en sak som jag har funderat på länge, nämligen att begära utträde ur den svenska kyrkan. Idag (!) skickade jag och gubben in utträdesblanketterna till församlingen, så nästa kyrkoval FÅR jag/vi inte ens rösta i. Det var faktiskt gubben som tog upp det i fredags och jag sökte lite på nätet och hittade ett bra ställe där man kunde skriva ut blanketter och ta reda på vilken församling man tillhörde och adressen dit. Om det är fler som vill gå ur kyrkan så kolla på den här sidan. Och här kan du läsa lite om vad det innebär att gå ur Svenska Kyrkan. Det finns lite olika tjänster man kan använda på nätet, men jag upptäckte att en del tog betalt för att fixa det åt dig (ett ställe tog 100 spänn), vilket inte är klokt, för det kostar dig lite bläck och ett frimärke att fixa det själv.

Nåja, alla väljer hur dom vill ha det, men jag ser ingen anledning till att stödja kyrkan när jag inte går i kyrkan om jag inte måste (dvs vid begravning o dyl.) och dessutom tror jag inte på kyrkans budskap. Jag har nog aldrig trott på gud, det var ju därför som jag vägrade att konfirmera mig. Så mycket respekt kan jag ju ha för en människas arbete att jag inte ställer mig och ljuger en präst rätt upp i ansiktet. Det jag menar är naturligtvis trosbekännelsen. Jag kommer aldrig att uttala den högt!

Nä, nog med djupsinnigheter för idag, jag ska gå och hämta upp  tvätten från tvättstugan.

Ha det bra, vi hörs!

3 kommentarer (+lägga till din?)

  1. litbo
    Sep 22, 2009 @ 15:20:00

    Ja Ja mitt svar hamnade nog fel haha de e jag det kramiz

  2. hassedotter
    Sep 22, 2009 @ 17:22:29

    För den som undrar, kolla kommentarerna under ”Ord”.

  3. Trackback: » Hej! Monica

Kommentera

