Utbildning

Idag har jag varit på utbildning på jobbet. Det handlade om att man ska ändra sitt tankemönster till ett positivare sätt att tänka. Alla människor, eller i alla fall de flesta, har en förmåga att tänka negativt på väldigt mycket. Hur ofta säger man inte att det klarar inte jag av eller det är jag för dum för osv. Istället borde man tänka att jag kan i alla fall pröva. Vi är oftast väldigt bra på att tala om vad vi är dåliga på, men att tala om vad vi kan är tydligen inte lika lätt. Vi fick en övning där man skulle komma på två bra egenskaper och två saker man är bra på. De flesta hade ganska svårt för att komma på nåt bra om sig själva, men det var faktiskt bara en som inte kunde komma på nåt av oss tolv som var med. Nästan all kunde däremot tala om vad de andra var bra på eller vilka bra egenskaper de andra har. Varför ska man skämmas över det som man är bra på? Det var den känslan jag fick, att många skäms för vad de kan. Ganska sanslöst egentligen! Jag kan ärligt säga att jag inte skäms för att tala om vad jag är bra på…

Det är också ganska otroligt hur mycket en negativ person kan dra med andra i sin negativitet. Om någon kommer och pratar med dig och det enda dom gör är att beklaga sig över allt och alla så faller du ganska fort in i samma snack och blir lika negativ. Tyvärr så är det inte riktigt lika lätt att få folk positiva… Visst går det, men det tar längre tid att omvända en negativ person till att bli positiv än tvärt om.

Men jag tror att det är den som alltid klagar och ser allt i nattsvart som mår riktigt dåligt och om man inte vill ändra sig så kan man inte. Dom människorna orkar inte jag lägga hur mycket energi på som helst, så jag stänger öronen och slutar lyssna på dom.

Jag försöker i alla fall vara positiv i de flesta sammanhang, men visst, ingen är perfekt, så jag har mina mörka stunder jag med. Jag är inte någon optimist egentligen, men jag är realist och jag har upptäckt att det mesta ordnar upp sig i de flest fallen i alla fall.

Till sist kan jag säga att detta var en av de bästa utbildningar jag har varit på, där ska Samhall ha en eloge.

Ha det bra, vi hörs!

Kommentera

