Särskrivningar

Jag har kommit på nåt som jag verkligen vill skriva om och det är svenskarnas förmåga att inte kunna skriva på svenska!

Hur kan det komma sig att man särskriver en massa sammansatta ord nuförtiden? Det görs överallt dessutom, man kan läsa en dagstidning och upptäcka att journalister inte ens kan skriva på riktig svenska längre. Jag är kanske petig, men det retar mig…

Hur tolkar du en skylt där det står ”Rök fritt”? Betyder den att jag kan röka bäst f*n jag vill, eller? Delar man på de orden så blir faktiskt betydelsen rök som du vill (=fritt)! Det samma gäller skum tomte. Varför är godistomtar skumma? Det är dom troligen inte men hela sverige tycker att det är okej att man skriver så i diverse annonser för skumtomtar!

Jaja, kalla mig tråkkärring eller vad ni nu vill, men faktum är att svenska språket håller på att gå åt helvete med hjälp av alla trevliga stavningsprogram som finns i våra datorer. Ingen verkar längre tänka själva när dom skriver, för stavningsprogrammet godkänner ju det och då måste det ju vara rätt…

Ett annat ord som kan reta mig till vansinne är ”dem”. Ett ord som används flitigt av många för att beskriva folk, saker, företeelser mm. Dem är INTE skriftspråkets version av dom!!!

Om du också reagerar på sånt här så skriv gärna en kommentar och om du tycker jag bara är tramsig så skriv gärna en kommentar då också.

Ha det bra, vi hörs!

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Pia
    Jan 02, 2010 @ 15:13:53

    Kul att du kikade in hos mig.. även om det inlägg du kommenterade på inte var särskilt upplyftande!! 😉

    Jag har definitivt inte sett till att den nuvarande regeringen hamnade där de nu sitter och tänker definitivt försöka se till att de INTE hamnar där igen!! Så det så!! 😮

    Härligt att hitta en likasinnad språkpolis!! 😉 Jag är galet intresserad av ord. Jag avskyr att läsa inlägg som är skrivet som talspråk, utan punkter, med särskrivningar och syftesfel!! Dock skulle jag aldrig klaga på dem(det har jag inte rätt till, det är deras blogg och de gör som de vill)Nej, jag slutar bara läsa deras bloggar!! 😉

  2. hassedotter
    Jan 02, 2010 @ 16:17:34

    Hej Pia!
    Kul att du har hittat in till min blogg och tack för att du har läst de här gamla inläggen också. Ja, lite språkpolis är jag allt, men som du säger, jag har inte rätt att klaga på dem heller och jag vet att alla inte klarar av att skriva korrekt, jag känner många med läs- och skrivsvårigheter.
    Nä, nuvarande regering var inte nåt jag har röstat fram heller, jag är sosse i själ och hjärta! Jag har inte råd med nåt annat… 😛
    Hoppas du tittar in på min blogg fler gånger, jag kollar din varje dag, tycker om ditt sätt att skriva.
    Ha det bra!

Kommentera

